Řada 163 (E499.3)

31.01.2015 12:10

Výroba a provoz

Lokomotiva 163 je stejnosměrná lokomotiva používaná na tratích s napájecí soustavou 3 kV. Velká poptávka po stejnosměrných lokomotivách projevila společnost ČSD v osmdesátých letech kdy starší řady 140 a 141 měly být do roku 1985 nahrazeny vhodnějšími lokomotivami. ČSD však nenašla ve svém vozovém parku odpovídající typ lokomotiv, které by stávající řady nahradily. Proto společnost ČSD podala firmě Škoda požadavek na vývoj nových stejnosměrných lokomotiv. Prototyp řady 163 nebyl nikdy vyroben. Jako prototypy posloužily lokomotivy 363, které byly dostupné již od roku 1981. První kusy první série (ověřovací série) byly dodány do dep v Ústí nad Labem. Později byly lokomotivy rozděleny do dep po celém Československu a to do dep v České Třebové, Olomouce, Košic, Prahy a Ostravy. Po rozdělení ČSD si nástupnické společnosti Česka a Slovenska rozdělily lokomotivy řady 163 v poměru 79:30. Některé kusy řady 163 byly dodávány i za hranice např. Italské společnosti FNM.

Konstrukce a technika

Lokomotiva je čtyřnápravová a je vybavena dvěma polopantografovými sběrači. Lokomotiva je skříňového uspořádání, hlavní rám je svařován s ocelových profilů a samostatná kostra skříně je ocelová s podélnými prolisy pro zvýšení tuhosti. Na obou čelech lokomotivy jsou stanoviště strojvedoucího. Obě stanoviště jsou klimatizovaná a klimatizační jednotky se nachází na stanovišti. Kvůli netěsnostem ve stavbě jsou však částečně neúčinná. Čelní skla jsou dvouvrstvá vyhřívaná. Ve spodní části čela nad nárazníky jsou umístěné dvojce pozičních světel. Pod čelními skly se nachází hlavní reflektor. Strojovna se nachází mezi stanovišti vedoucího a jsou od stanovišť jištěné dveřmi na obou stranách. Vstup do strojírny je možný pouze při stažených sběračích. Ovládací panel strojvedoucího je umístěn na pravé straně. Podvozky lokomotivy jsou konstruovány na rychlost až 200 km/h. To byl problém při rekonstrukci řad 163 na řady 162. Oba podvozky musely být zpřevodovány na menší poměr z původních 81:23 na 79:26.

Zajímavost

V současné době ŽSSK realizuje rekonstrukci lokomotiv řad 162 a 163 na řadu 361, která je dvousystémová s maximální rychlostí 160 km/h. Další cíle rekonstrukce jsou snížení provozních nákladu a zvýšení životnosti lokomotiv o 25 let. Česká společnost ČD uvažuje o podobné rekonstrukci ta by se ovšem neměla týkat jen zmiňovaných řad 162 a 163 ale také dvousystémové lokomotivy 363.

 

Rok výroby: 1984-1986

Maximální rychlost: 120 km/h

Výkon: Hodinový - ? kW

            Trvalý - 3 480 kW

Maximální tažná síla: 300 nebo 285 kN podle verze lokomotivy

Pojezd: BoBo

Služební hmotnost: 85 t

Počet vyrobených kusu: 147

Zdroj: Wikipedia
Poznámka: Fotografie v plném rozlišení ve fotogalerii